Ferry naar IJsland

Logo van de Smyril Line

Hoewel het meer voor de hand ligt om de reis naar IJsland per vliegtuig te maken, bestaat in het hoogseizoen ook de mogelijk per veerboot naar IJsland te reizen. De Færøerse rederij Smyril Line vaart van begin januari tot eind december één maal per week vanuit het Deense plaatsje Hirtshals, via Tórshavn (de hoofdstad van de Færøer) naar Seyðisfjörður in het oosten van IJsland. De dienstregeling voor 2014 is via deze link te bekijken.

Het schip dat gebruikt wordt op de route is de Norröna: een schip uit 2003, dat 165,7 bij 30 meter meet en waar 1482 passagiers op passen (het schip is zo goed als nooit volgeboekt). Tevens is er veel ruimte aan boord voor auto's, caravans en vrachtwagens. De faciliteiten aan boord zijn vergelijkbaar met die op de ferry's die tussen Nederland en Engeland varen. Er zijn bijvoorbeeld restaurants, winkels en bars aanwezig. Het prijspeil dat aan boord wordt gehanteerd is Scandinavisch. Vooral alcohol in de restaurants en bars is daardoor prijzig. Reizigers met een klein budget zouden er voor kunnen kiezen zelf eten mee te nemen en zaken als alcohol in de taxfree shop aan te schaffen. De munteenheid waarin aan boord betaald wordt is de Deense Kroon (DKK). Het is ook mogelijk met de IJslandse króna (ISK), Euro (EUR), Amerikaanse dollar (USD) en het Britse Pond (GBP) te betalen, maar dan alleen in briefgeld. Het wisselgeld wordt in Deense kronen uitbetaald. Voor vertrek op het vasteland van Denemarken kronen pinnen is hierbij een voordelige optie. Omdat er aan boord moet worden overnacht, is het boeken van een hut of couchette verplicht. De normale hutten zijn van behoorlijke kwaliteit. In de couchetteaccommodatie zijn meestal drie bedden boven en naast elkaar geplaatst, zodat er negen mensen in een krappe kamer kunnen overnachten. Mededelingen aan boord worden eerst in het Færöers omgeroepen, vervolgens in het Deens en als laatste in het Engels. Aan boord wordt de Færöerse tijd gebruikt. Het is er dus een uur vroeger dan in Nederland, België en Denemarken. De aankomst- en vertrektijden die op de website en in de folders van Smyril Line worden getoond zijn echter de lokale tijden in de havens die het betreft.

In het voor- en najaar kan het op de Noord-Atlantische oceaan enorm spoken. Ondanks de omvang van het opmerkelijk stabiele schip, valt een comfortabele overtocht nooit te garanderen. Hoewel bij mooi weer meestal eveneens enige deining valt waar te nemen, is het vaak goed toeven op één van de zonnedekken.

De af te leggen afstand van Hirtshals naar Seyðisfjörður via Tórshavn bedraagt 861 zeemijlen (1594 km.). De etappe van Hirtshals naar Tórshavn is 575 zeemijlen (1064 km.) lang en het stuk van Tórshavn naar Seyðisfjörður 286 zeemijlen (530 km.).

Vertrek uit Denemarken

De vertrekplaats Hirtshals (www.visithirtshals.com) in Denemarken ligt werkelijk helemaal in de noordpunt van Noord-Jutland. Hirsthals is een havenstadje waar voornamelijk de veerboten naar Noorse steden als Bergen, Stavanger, Kristiansand en Larvik vertrekken. De ferry naar IJsland vertrekt vanaf de Fjord Line terminal en is te bereiken door de verkeersborden 'Smyril Line' te volgen. De kade waarvan het schip vertrekt ligt op een soort industrieterrein in het noorden van de plaats. Grootste 'landmark' in de directe omgeving is de grote loods van Wärtsilä.

Een autorit vanuit Utrecht naar Hirtshals is ongeveer 950 kilometer lang en zal grofweg de volgende route volgen: Via de A1 bij Oldenzaal de grens over. In Duitsland verder over de A30. Bij Osnabrück de Duitse A1 in noordelijke richting volgen, helemaal langs Bremen. Vlak voor Hamburg de weg vervolgen via de A7/E45, waarbij bij Flensburg Denemarken wordt binnengereden. De E45 loopt langs Kolding, Århus en Aalborg. Na Aalborg wordt afgeslagen naar de E39/597, welke doorloopt tot in Hirtshals. Bij de eerste grote kruising van de E39/597 (Ålborgvej) in Hirtshals zelf, wordt rechts afgeslagen de Willemoesvej op (afslag Nordsøen Oceanarium). Aan het eind maakt de Willemoesvej een scherpe bocht naar links een andere straat in. Aan het einde van deze straat ligt de 'terminal' van Smyrill line.

Tevens is de Hirtshals te bereiken met de trein. De terminal ligt op ongeveer vier kilometer lopen van het station, maar taxi's zijn beschikbaar en op onregelmatige tijden rijdt er ook een bus. Iets dichter bij de terminal ligt de treinhalte Hirtshals Lilleheden, maar aldaar zijn minder voorzieningen aanwezig. Het is, voor zover ons bekend, niet mogelijk de treinreis vanuit centraal Nederland (maar eventueel wel vanuit Groningen via Leer) in één dag te volbrengen. De netto reistijd in de trein zal zo'n 13 uur bedragen, maar er zal onderweg dus ergens overnacht moeten worden. Als alternatief is het mogelijk om in plaats van naar Hirsthals naar het grotere station van Hjørring te reizen en vanaf daar voor het laatste deel van de reis (±20 km.) de taxi te nemen. Het station van Hjørring is vanuit Nederland wel binnen een dag te bereizen. Op de website van Deutsche Bahn is de gehele treinreis (van elk station in Nederland naar 'Hirtshals st' of 'Hjoerring st') te plannen en te boeken. Ook de Deense spoorwegen, DSB (Danske Statsbaner), beschikken over een website. Het laatste deel van de reis (Hjørring - Hirtshals) wordt uitgevoerd door Nordjyske Jernbaner (www.njba.dk).

Seyðisfjörður

De aankomstplaats in IJsland is het plaatsje Seyðisfjörður. Die plaats ligt aan een 17 kilometer lang gelijknamig fjord in het oosten van het land. Het pittoreske plaatsje werd zo'n twee eeuwen geleden vooral bewoond door mensen die afkomstig waren uit andere Scandinavische landen. De kleurrijke Noorse houten huisjes die zij bouwden staan er grotendeels nog steeds. Het meest in het oog springt wellicht de blauwe Lutherse kerk van het dorpje. In Seyðisfjörður wonen in totaal ongeveer 800 mensen. Er zijn een paar hotels en er is een jeugdherberg waar overnacht kan worden.

Op de bodem van de haven van Seyðisfjörður ligt op ongeveer 45 meter diepte het wrak van de Britse olietanker S/S El Grillo. Dit 143 meter lange schip werd op 10 februari 1944, terwijl het in het fjord voor anker lag, gebombardeerd door drie Duitse Focke-Wulf Fw 200 bommenwerpers, die in Noorwegen waren opgestegen. Het schip raakte dermate beschadigd dat de kapitein besloot het tot zinken te brengen, om de andere schepen die in het fjord voor anker lagen te beschermen voor nieuwe aanvallen. Het wrak vormt tegenwoordig een populaire bestemming voor duiktoeristen.

Bereikbaarheid Seyðisfjörður

Seyðisfjörður is via de 27 kilometer lange weg 93 over de 620 meter hoge pas Fjarðarheiði verbonden met de plaats Egilsstaðir en van daaruit met de rest van IJsland. Vanuit Egilsstaðir kan via (snel)weg 1 in beide richtingen de route naar Reykjavík worden genomen. De route vanuit Seyðisfjörður via het noorden is ongeveer 680 kilometer lang. Vanuit Egilsstaðir rijden ook bussen naar andere grote plaatsen. Helaas rijden deze niet erg frequent. Om in Reykjavík te geraken is een overstap in Akureyri noodzakelijk. Seyðisfjörður beschikt over een eigen luchthaven, van waaruit naar Reykjavík gevlogen kan worden.

Færøer

Soms is het mogelijk op de heen- of terugreis een stopover van een aantal dagen te maken in de Færøer. Voor informatie over de Færøer eilanden kunt u de volgende Engelstalige website bezoeken: www.faroeislands.com. Wanneer er geen stopover in Tórshavn mogelijk is maar het schip er wel een tussenstop van enkele uren maakt, worden er excursies aangeboden die gedurende deze stop kunnen worden gedaan. Bij de meeste excursies wordt per touringcar langs een aantal hoogtepunten gereden.

De naam Smyril, waar de ferry naar vernoemd is, komt overigens van een vogelsoort. In Nederland noemen we de betreffende vogel een 'smelleken'. De smelleken is een soort valk en het is de kleinste soort roofvogel van Europa. Nörrona betekent zoiets als Noorwegen.

terug naar boven





Foto's

De Norröna van Smyril Line